ناتوانی جنسی در مردان

ناتوانی جنسی در مردان چرا رخ میدهد؟

اختلال عملکرد جنسی در مردان, به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش جنسی اطلاق میگردد.  

ممکن است ناشی ازناکاف بودن نعوظ.. اشکال در ریخته شدن مایع منی به مجرای پروستاتیک و یا اشکال در انزال باشد. 

علل و درمان ناتوانی جنسی مردان در مشهد - دکتر دیانا حسینی

ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد نمیتواند نعوظ پیدا کرده و قادر نیست که نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی حفظ نماید. 

اگر چه مشکل شایعی برای یک زوج محسوب میگردد ولی قابل درمان نیز هست. 

ناتوانی در بسیاری از مردان به صورت نعوظ ناقص و یا اشکال دیگر آن دیده میشود ولی میتواند به صورت دایمی و مزمن باقی بماند. 

مواردی مثل بیماری های مزمن، داروها، افسردگی، هیجان و تشویش باعث بروز انواع زودگذر آن شده و مطمئن باشید که در صورت ابتلا به آن مجبور نیستید  تا آخر عمر با آن زندگی نمایید. کمک پزشک معالج همیشه قابل دسترسی است.

پس از ملاقات با جراح کلیه و مجاری ادراری که در اغلب موارد، آموزش لازم در اینگونه موارد را دیده است، توصیه‌های لازم در اختیار شما گذاشته میشود. 

مجدداً به خاطر داشته باشید که ناتوانی جنسی با موفقیت قابل درمان است. ( درباره علل و درمان نزدیکی دردناک اینجا بخوانید )

ناتوانی جنسی در مردان و درمان آن در مشهد - دکتر دیانا حسینی فوق تخصص زنان مشهد

نعوظ چگونه ایجاد میشود؟

برای اینکه نعوظ یا راست شدن آلت تناسلی ایجاد شود، باید قسمت های مختلف بدن با یکدیگر هماهنگ گردد. 

یک مرد تنها به این دلیل که میخواهد، نمیتواند به سادگی نعوظ پیدا کند. جهت ایجاد نعوظ هماهنگی بین روان آدمی، مغز و دستگاه اعصاب مرکزی و محیطی، هورمون‌های خونی، عروق خونی اعم از شریان و ورید جهت ورود جریان خون به داخل آلت و عدم خروج آن از آلت ضروری میباشد. 

وقتی تمام این دستگاه ها با هم کار کنند دو جسم غاری بزرگ شبیه اسفنج موجود در داخل آلت با خون پر شده و بزرگی و سفتی آلت ایجاد میگردد.

آسیب شناسی

ناتوانی جنسی میتواند به علت عیوب عضوی و یا روانی ایجاد گردد. عوامل متعددی در ایجاد نعوظ اخلال ایجاد میکنند. 

در ابتلای هر کدام از اعضا و دستگاه های دخیل در نعوظ که در بالا ذکر شد ناتوانی جنسی ایجاد میشود. مثلاً وقتی مردی استرس و افسردگی داشته و یا نگران این باشد که نمیتواند عمل دخول را انجام دهد، دچار ناتوانی میگردد که به آن ناتوانی جنسی روانی میگویند. 

در بیش از نیمی از موارد، ناتوانی به علت بیماری یا جراحی و تصادف منجر به صدمات عروقی عصبی به وجود می آید. 

داروها و علل هورمونی نیز میتوانند در این قضیه مؤثر باشند. از میان بیماری ها باید از بیماری قند یا دیابت نام برد که ایجاد ضایعات عروقی عصبی کرده و هجوم جریان خون به داخل آلت را در هنگام تقاضای جنسی مختل نموده و ناتوانی جنسی ناشی از مرض قند را ایجاد میکند. 

درمان ناتوانی جنسی مردان در مشهد - دکتر دیانا حسینی فوق تخصص زنان در مشهد

حفظ رژیم غذایی، ورزش و کنترل قند خون به وسیله دارو زیر نظر پزشک مربوطه مشکل را حل مینماید. ولی در صورت طولانی بودن، ناتوانی جنسی مزمن ایجاد میکند که درمان آن مشکل است.

یکی دیگر ازعلل عضوی، بیماری های قلبی عروقی می باشد که در آن جریان خون به داخل آلت کاهش یافته و شخص نعوظ کافی پیدا نمیکند. 

به علاوه گه گاه وریدها که وظیفه احتباس خون در داخل آلت را بر عهده دارند به خوبی عمل نکرده و شخص نمیتواند نعوظ خود را به مدت کافی جهت انجام نزدیکی پایدار نگاه دارد. به این حالت ناتوانی جنسی وریدی می‌گویند.

جراحی های وسیع لگنی که برای کنترل سرطان پروستات، مثانه و روده بزرگ به کارگرفته میشود، به علت اینکه در آن جراح سعی در برداشتن کامل تمام بافت‌های اطراف سرطان را دارد، سبب صدمه به عروق و اعصاب مسئول ایجاد نعوظ گردیده و نهایتاً ناتوانی جنسی ایجاد میکنند. 

صدمات نخاعی به علت مرکزیت این عضو برای انتقال دستورات مغزی به اعضای بدن میتواند باعث ناتوانی جنسی گردد. از مواد شیمیایی مؤثر در ایجاد ناتوانی جنسی باید به داروهای ضد فشار خون و داروهای عصبی و ضد افسردگی اشاره نمود. به این نوع، ناتوانی جنسی دارویی میگویند.

البته در اینجا پزشک است که به شما جهت ادامه یا قطع دارو توصیه لازم را خواهد نمود و قطع خود سرانه دارو عوارض دیگری را میتواند در پی داشته باشد. الکل نیز باعث آسیب کبدی، اختلالات هورمونی و صدمات رشته‌های عصبی گردیده و در بعضی از مواقع منجر به ناتوانی جنسی دایمی میگردد. 

نارسایی کلیه و کبد نیز به لحاظ ایجاد تغییرات هورمونی اغلب این عارضه را به دنبال خواهند داشت.

ناتوانی جنسی شامل انواع زیر است:

  • اشکال در نعوظ:

به معنی عدم توانائی در ایجاد و حفظ نعوظ سفت بوده که امکان دخول به واژن و رابطه رضایت بخش جنسی را نمیدهد

  • انزال زودرس:

به انزال کنترل نشده قبل یا مدت کوتاهی بعد از ورود آلت به واژن اطلاق می شود.

  • انزال دیررس:

به انزال دیررس اشاره دارد.

  • انزال برگشتی:

به معنی برگشت مایع منی به داخل مثانه در حین انزال بوده و ناشی از نارسائی مکانیسم گردن مثانه است

آمار ناتوانی جنسی در مردان:

در بین سنین 70-40 سالگی, در 52% افراد به درجات مختلف اختلال نعوظ وجود دارد. 17% این موارد خفیف, 25% متوسط و 10% دیگر شدید است. 

با افزایش سن به خصوص موارد متوسط و شدید 3-2 برابر شایعتر می شوند. از عوامل مستعد کننده می توان به دیابت قندی, بیماری قلبی , فشار خون بالا و کمبود HDL( مرتبط با چربی خون) اشاره کرد. 

عوامل روانی یا پسیکولوژیک( نظیر افسردگی خشم…) نیز در اختلال عملکرد جنسی موثرند. 

انواع دیگر اختلال عملکرد جنسی که بسیار شایع هستند شامل انزال زودرس 28% فقدان تمایل جنسی 16% و اضطراب در هنگام نزدیکی 17% می باشد.

پاتوژنز ناتوانی جنسی در مردان:

در نعوظ عوامل روانی ,عصبی, هورمونی, شریانی وریدی و سینوزوئیدی دخالت دارند. 

مواردی که بیش از یک عامل دارند و یا اینکه علل آنها بطور دقیق مشخص نمی باشد.. تحت عنوان علل دیگر بحث شده اند. مرور کلیه علل اختلالات نعوظ مردان :

  • اختلالات مادرزادی :فقدان جسم غاری-فیبروز جسم غاری- ضایعات طناب نخاعی-ابنرمالیتی های مادرزادی
  • اختلالت پانکراس :دیابت ملیتوس
  • اختلالات نرولوزیک: بیماری MS – نروپاتی اوتونوم- نروپاتی محیطی
  • اختلالت عروقی: pripaism ( نعوظ دردناک) -گرفتگی عروقی شریانهای اون منطقه- واریکوسل
  • اختلالات آدرنال: سرطانها- بیماری کم کاری غده مذبور بنام بیماری آدیسون
  • اختلالات تیروئیدی: کم کاری تیروئید- پر کاری تیروئید
  • صدمات به پانکراس: صدمه به آلت- شکستگی لگن- صدمه ستون مهره ها- انجام هر گونه جراحی روی ستون فقرات
  • داروها: بلوکر های اتونومیک- استروژنها- آنتی آندروژنها- رزرپین- بلوکر های گیرنده دوپامین
  • اختلالت گنادی: یعضی از سندروم های کم کاری غده جنسی مردانه- عوارض اوریون بیضه- چرخش دوطرفه بیضه
  • بیضه پیر مردان- سرطانهای بینابینی زن ساز- اخته شدن
  • اختلالات غده هیپوفیز مغزی: وجود غده های خوش خیم- و بدخیم- کم کاری غده مذبور-
  • متفرقه: بیماری نادری بنام هموکروماتوز- نارسائی کلیه- بیحالی و ضعف عمومی

اختلالات روانی در ناتوانی جنسی در مردان

تئوریهای اولیه اشکال نعوظ را به اضطراب نسبت میدادند. در دهه 1950 اعتقاد بر این بود که علت 90% موارد اختلال نعوظ پسیکولوژیک است. 

امروزه با پیشرفت روشهای تشخیصی مشخص شده است که علت بیش از 50% ناتوانائیهای جنسی ارگانیک است و این درصد در سنین بالاتر بیشتر است. 

پاتوژنز ناتوانی جنسی با منشا روانی ناشناخته است. فعالیت بیش از حد سمپاتیک و مهار آزاد شدن نوروترانسمیترز ها از فرضیه های مطرح شده هستتند.

اختلالات عصبی در ناتوانی جنسی در مردان

ناتوانی جنسی به علت اختلالت نعوظ ممکن است ناشی از بیماری مغزی طناب نخاعی اعصاب کاورنوس و پودندال.. پایانه های انتهائی اعصاب و گیرنده ها باشد. 

حدود 95% بیماران با ضایعه کامل نرون محرکه فوقانی توانائی نعوظ دارند. 

ولی فقط 25% بیماران با ضایعه نرون محرکه تحتانی دارای نعوظ می باشند. 

در 90% ضایعات ناکامل نعوظ حفظ می شود. بیماریهای اختلال عملکرد مغز.. مثل سرطانها صرع حوادث عروق مغزی پارکینسون آلزایمر اغلب باعث کاهش میل جنسی می شوند. 

اختلال نعوظ در این موارد دیده نمی شود. اختلالات طناب نخاعی 

( مانند اسپاینا بی فایدا, فتق دیسک , سیرنگو میلی , تومور طناب نخاعی, تابس دور سالیس , بیماری ام اس) راه های آوران و یا وابران را درگیر میکند. اختلال اعصاب کاورنو و پودندال( آسیب مستقیم به اعصاب در تروما , جراحی رادیکال پروستاتکتومی و یا جراحی رکتوم) راه های ارتباطی را قطع میکنند. 

نوروپاتی محیطی مانند آنچه که در دیابت قندی الکلیسم مزمن و یا کمبود ویتامین دیده میشود به پایانه های عصبی آسیب وارد کرده و باعث کاهش ناقلین شیمیائی میشود

اختلالات هورمونی در ناتوانی جنسی در مردان

دیابت قندی شایعترین بیماری هورمونی است که با اختلال نعوظ همراه است. ناتوانی جنسی در دیابت عمدتا به علت عروقی, عصبی و روحی روانی است. 

کم کاری غدد جنسی در اثرسرطان های غده های مغزی, درمان با استروژن یا ترکیبات ضد آندروژن و برداشتن بیضه ها ( ارکیکتومی) برای سرطان پروستات ممکن است میل جنسی و نعوظ های شبانه را مهار نماید. 

ناتوانی جنسی متعاقب پرولاکتین بالا( مهار تمایلات جنسی) پرکاری تیروئید, کم کاری تیروئید سندروم کوشینگ و بیماری آدیسون ایجاد میشود.

اختلالات شریانی در ناتوانی جنسی در مردان

هنگامی که آلت تناسلی در حالت شل می باشد, کمترین مقدار خون که فقط جهت رفع نیاز های متابولیک است وارد جسم غاری میشود 

و سطح گاز های خون در جسم غاری مشابه سطح آنها در خون وریدی است. پس از تحریک جنسی بطور ناگهانی مقدار زیادی خون شریانی وارد آرتریولهای متسع می شود.

 تا تمام سیستم سینوزوئیدی را باز کند و تعادل جدیدی در فشار ( حدود 100 میلی متر جیوه) برقرار نماید ( نعوظ کامل) ; در همین زمان برای حفط نعوظ فقط مقادیر آستانه ای جریان خون وارد جسم غاری میشوند و آن را ترک میکنند. 

تنگ شدن مجرای شریانی بعلت سخت شدن جدار شریان منجر به افت شریان در شریان های کاورنوس و کاهش جریان خون شریانی میشود که قادر است فقط بخشی از سیستم سینوزوئیدال را پر نماید و این فشار در جدار سیوزوئید ها جهت مسدود کردن ورید ها کافی نیست.

این نارسائی شریانی منجر به نعوظ ناقص یا عدم توانائی در حفظ نعوظ اولیه می شود.

دارو ها و اختلالات جنسی

این داروها باعث ناباروری موقتی میشن:

کتوکونازول- اسپیرینولاکتون- الکل- سایمتدین- داروهای نشاط آور مثل ماری جوانا- هروئین- متادون-داروهائی که بعنوان شیمی درمانی ضد سرطان به حساب میاد.

اما یک دسته دیگر داروها هستند که روی مراحل جنسی اثر موقتی دارند, یعنی هنگام نعوظ یا انزال دلخواه ایجا داختلال میکنند 

تمامی داروهای ضد فشار خون,متیل دوپا- کلونیدین- رزرپین, میل جنسی رو کم میکنند.

علل ناتوانی جنسی مردان در مشهد - دکتر دیانا حسینی

داروهای بتا بلوکر هم میل جنسیرو کم میکنند-اسپیرینولاکتون, داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مهار کننده های منو امینواکسیداز هم میل جنسی رو کم میکنند . 

فنوتیازین ها, بنزودیازپین ها, باربیتوراتها ناتوانی جنسی یعنی همان اختلال نعوظ و انزال میدن…

تزکیبات حاوی هورمون های زنانه , مثل استروژن و ترکیبات ضد هورمون های مردانه هم ( مثل سایمیدین کتوکونازول سیپروترون استات) 

باعث ناتوانی موقتی میشن… البته الکل و کشیدن سیگار اگر بطور مزمن مصرف بشن..خطر آسیب دائمی دستگاه تولید مثل را دارد. 

البته گاهی بیماری های مقاربتی هم میتواند تا حدودی باغث اختلال در عملکرد جنسی شود ، به عنوان مثال زگیل تناسلی یکی از این بیماری هاست . در خصوص درمان زگیل تناسلی با لیزر در مشهد میتوانید در این صفحه ای مربوط به بهترین دکتر زگیل تناسلی در مشهد است اطلاعات جامع و کاملای را کسب کنید.

  • دیابت قندی:

ناتوانی جنسی در بیش از 25% افراد جوان مبتلا به دیابت و 75% بیماران مسن دیابتی دیده میشود. دیابت قندی روی سیستم عصبی و عروقی اختلال ایجاد میکند. بالا بودن قند خون اثری روی نعوظ ندارد.

  • بیماریهای کلیوی:

در 50% بیمارانی که دیالیز می شوند ناتوانی جنسی دیده میشود که عوامل زیر در آن دخالت دارند: کاهش غلظت تستوسترون سرم, نوروپاتی دستگاه خودکار, تسریع بیماریهای عروقی, مصرف داروهای مختلف, بدتر شدن بیماری اولیه و استرس های روانی. 

در یک مطالعه مشخص شد با پیوند کلیه, توانائی جنسی(potency) در 75% بیماران بهبود می یابد.

  • سایر بیماریها:

بیماران مبتلا به آنژین صدری نارسائی قلبی و یا بیمارانی که از انفارکتوس قلبی جان سالم بدر برده اند بعلت اضطراب نارسائی شریانی و یا اثرات داروهای قلبی دچار ناتوانی جنسی می شوند.

همچنین اضطراب عامل اصلی ناتوانی جنسی در بیماران مبتلا به آمفیزم شدید است. اگر چه بالابودن فشار شریانی در بین بیمارانی که ناتوانی جنسی دارند شایع است ولی تحقیقات نشان داده ناتوانی جنسی در بیماران فشار خونی نسبت به گروه کنترل تنها کمی بیشتر بوده است.

تشخیص و درمان ناتوانی جنسی در مردان

بررسی بیماران باید شامل اخذ شرح حال دقیق معاینه فیزیکی مصاحبه با شریک جنسی انجام آزمایشات روتین نظیر شمارش خون کامل، ادرار، قند خون ناشتا ،کراتینین سرم، سطح سرمی تستوسترون در صبح و غلظت پرولاکتین باشد. 

در بیمارانی که علائم بیماری پروستات دارند بررسی ترشحات لازم است. 

ناتوانی جنسی روانی ( پسیکوژن) شروع ناگهانی ناتوانی جنسی, اختلال عملکرد جنسی ( مثل داشتن نعوظ مناسب با یک شریک جنسی و نعوظ ضعیف با سایر شرکای جنسی , یا نعوظ طبیعی شبانه علیرغم اختلال نعوظ در روز .. همگی یافته هائی به نفع ناتوانی جنسی با منشاء روانی است.

 با بررسی فعالیت نعوظ شبانه(NPT).. بطور طبیعی باید هر 3-5 نعوظ در هر شب وجود داشته باشد. 

که هر یک بین 25-35 دقیقه بطول بکشد.. وجود داشته باشد) , میتوان در افتراق اختلال نعوظ پسیکوژن(NPT طبیعی است) و 

اختلال نعوظ ارگانیک (NPT غیر طبیعی است) افتراق قائل شد. تست تزریق داخل کاور نوس ( با یا بدون تحریک جنسی).

در اثبات تشخیص اختلال جنسی پسیکوژن کمک کننده است. 

اگر اختلال عصبی و یا هورمونی موجود باشد ایجاد نعوظ کامل بعد از تزریق, قویا به نفع اختلال نعوظ پسیکوژن است. 

درمان ناتوانی جنسی با منشاء روانی ( پسیکوژن) شروع ناکهانی ناتوانی جنسی, اختلال عملکرد جنسی ( مثل داشتن نعوظ مناسب با یک شریک جنسی و نعوظ ضعیف با سایر شرکای جنسی , یا نعوظ طبیعی شبانه علیرغم اختلال نعوظ در روز .. همگی یافته هائی به نفع ناتوانی جنسی با منشاء روانی است. 

با بررسی فعالیت نعوظ شبانه(NPT).. بطور طبیعی باید هر 3-5 نعوظ در هر شب وجود داشته باشد. که هر یک بین 25-35 دقیقه بطول بکشد.. وجود داشته باشد) ,

میتوان در افتراق اختلال نعوظ پسیکوژن(NPT طبیعی است) و اختلال نعوظ ارگانیک (NPT غیر طبیعی است) افتراق قائل شد.

تست تزریق داخل کاور نوس ( با یا بدون تحریک جنسی). در اثبات تشخیص اختلال جنسی پسیکوژن کمک کننده است. 

اگر اختلال عصبی و یا هورموی موجود باشد ایجاد نعوظ کامل بعد از تزریق قویا به نفع اختلال نعوظ پسیکوژن است.

از لحاظ تئوری درمان ارجح ناتوانی جنسی با منشا روانی( سایکوتراپی) است. 

درمان فردی با روش سایکوآنالیز( که بر تئوری فروید استوار است و معتقد است اختلال نعوظ ناشی از ترس نا خود آگاه بوده که در کمپلکس ادیپوس متمرکز است), 

درمان سایکودینامیک ..رفتار درمانی آموزش فیدبک و درمان با هیپنوتیزم از سایر روشهای درمانی است.

اگر بیمار از روان درمانی خود داری کرده و با بعد از چند جلسه بهبودی مشخصی پیدا نکند. 

میتوان اقدام به درمان جایگزینی کرده که شامل استفاده از دستگاه واکیوم تزریق داخل جسم غاری و یا تجویز داخل مجرائی مواد گشاد کننده عروقی  پروتز های آلت است. 

اخیرا داروی مهار کننده فسفو دی استراز بنام ویاگرا یا silendefil  که در درمان ناتوانی جنسی پسیکوژن خیلی موثر است. 

84% بهبود داشته اند و 70% موفق به مقاربت شده اند ( در برابر 29% و 26% بهبودی با دارو نما). 

امروزه این دارو جهت غربالگری تشخیصی به منظور رد ناتوانی جنسی پسیکوژن کاربرد پیدا کرده است.

ناتوانی جنسی با منشاء عصبی

بطور ایده ال باید تمام سیستم عصبی را به عنوان یک مجموعه مورد معاینه قرار دارد. 

در بررسی ها باید توجه خاصی به عملکرد سیستم عصبی خود کار, سوماتیک اعصاب ساکرال( خاجی) مبذول داشت. 

که در این میان بررسی کنترل ادرار مدفوع وضعیت اسفنکتر ها و حس دستگاه تناسلی اهمیت ویژه ای دارد. 

سابقه دیابت, مصرف مزمن الکل, تروما ,مولتیپل اسکلروزیس حائز اهمیت است. 

معاینه باید شامل بررسی عملکرد حرکتی حسی و سوماتیک و اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار باشد و چنانچه متخصص ارولوژی وسائل مورد نیاز این معاینات را ندارد باید با یک متخصص مغز و اعصاب مشاوره نماید

بررسی عملکرد حسی و حرکتی سوماتیک:

در بررسی میزان اختلال عصب دور سال می توان از biothesiometry استفاده کرد زیرا از بین رفتن حس ارتعاش یکی از اولین نشانه های نروپاتی محیطی دیابتیک است.

بررسی اجزای آوران و وابران دستگاه خودکار:

روش های متعدد بررسی عملکرد اعصاب خودکار عبارتند از:

  1. تغییرات ضربان قلب در حین تنفس عمیق که بیانگر رفلکس غیر طبیعی قلبی است و علامت زودرس نوروپاتی دستگاه خودکار است.
  2. رفلکس پاسخ مردمک به نور
  3. سیستومتری با آزمایش بتانکول و ثبت فشار مجرا
  4. رفلکس بولبوکارورنوس جهت تحریک مجرای پروستاتیک این روشها غیر مستقیم هستند.

بررسی دستگاه عصبی مرکزی:

تست NPT یاnocturnal penile tumescence به همراه EMG و EEG انجام میشود. تست غیر طبیعی NPT , ضایعه دستگاه عصبی مرکزی را مطرح می نماید.


دکتر دیانا حسینی

جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی

فلوشیپ فوق تخصص سرطان های زنان